Základní informace o autoklimatizaci

Klimatizace v autě je často neprávem přehlížená součást. Svou správnou funkcí vytváří příjemné prostředí pro řízení a celkové pohodě řidiče i ostatních cestujících.

Názory řidičů, že klimatizace je nepotřebná a že jim nechybí, většinou berou za své, jakmile rtuť teploměru začne stoupat nad 25 stupňů. I při takové teplotě dokáže v interiéru auta teplota vystoupat k neuvěřitelným hodnotám. V létě teploty v interiéru dosahují běžně i 70°C a to i pro zdravého člověka, kterému hrozí přehřátí a může být zdraví nebezpečné.

Řízení vozidla patří mezi činnosti vyžadující maximální soustředění. Se vzrůstající teplotou ovšem řidič místo soustředění začíná více vnímat nepříjemnou teplotu a pozornost se rychle vytrácí. Už krátký pobyt v takovýchto podmínkách zanechává stopy v řidičově chování a je jen otázkou času kdy nastane situace, kterou unavený a přehřátý organizmus řidiče nezvládne. Takové okamžiky v nejlepším případě odnesou plechy vozidla. Klimatizace v autě je stejně užitečná a prospěšná jako topení v zimě. Jediným důvodem, proč topení má dnes vlastně každé auto a klimatizaci ne, je pořizovací cena a ne vliv kterým přispívá k pohodě cestujících. Stejně jako Vám přijde nemyslitelné jezdit v zimě bez vytopeného auta mělo by totéž platit i o chlazení v letním období.

Jak funguje klimatizace v autě?

Jak vlastně funguje taková klimatizace v autě? V první řadě je potřeba si uvědomit, že klimatizace chlad nevyrábí, pouze předává teplo z jednoho prostředí do druhého. Využívá se fyzikálního principu změny skupenství a tím vzniklého teplotního rozdílu.

Jak se vytváří chlad v autoklimatizaci?

Autoklimatizace se dá přirovnat k ledničce, jakou máme všichni doma.

Využívá fyzikálních vlastností a energie vzniklé změnou skupenství mezí kapalnou a plynnou fází chladícího média.Tento přechod mezi kapalinou a plynem je spojen s velkým rozdílem teploty. Za normálního tlaku a teploty je chladící médium v plynném stavu. Jestliže chladivo stlačíme na vysoký tlak, dojde k jeho značnému zahřátí. Proto se musí ochladit v chladiči klimatizace (tzv.kondenzátoru). Tím předáme teplo okolí a chladící médium přechází do kapalného stavu. V okruhu je zařazena tryska, která je nejužší místo v okruhu klimatizace. Za tryskou dochází k změně chladiva na plynné skupenství za prudkého poklesu tlaku a teploty. Ochlazování je uskutečňováno ve výparníku. 

Jak autoklimatizace chladí?

Chladivo je pomocí kompresoru klimatizace stlačováno na vysoké provozní tlaky v rozmezí cca 8-24barů ( VT - vysoký tlak na obrázku červeně)

V kondenzoru (chladič klimatizace) se chladivo mění z plynného skupenství na kapalné. Zde prudce vzrůstá teplota. Kondenzor je ventilátory ochlazován do okolního vzduchu. 

V expanzním ventilu je z kapalného chladivo rozstřikováno na plyn do výparníku. Zde je tlak cca 2 bary ( NT - nízký tlak na obrázku modrá větev)

Ve výparníku vlivem změny skupenství prudce klesá teplota. Přes výparník je vháněn vzduch pomocí dmychadla do interiéru pomocí regulační soustavu klapek je míchán na potřebnou teplotu s okolním teplým vzduchem..

zakladni informace o autoklimatizeci

Autoklimatizace - vysokotlaké zařízení.

Autoklimatizace je vysokotlaké zařízení. O vysoký tlak v okruhu klimatizace se stará kompresor. Ten je přes elektromagnetickou spojku spojen s motorem, který jej roztáčí.

Kromě chladiva je v okruhu obsaženo přesné množství speciálního oleje, zajišťujícího dokonalé mazání kompresoru. Bez něj se kompresor už po několika okamžicích poškodí a může to skončit jeho úplným zadřením. Chladící médium a vlastně celý okruh klimatizace je velmi náchylný na čistotu. Pro správný provoz a delší životnost autoklimatizace je nutné provádět pravidelný servis klimatizace. Pravidelnou kontrolou autoklimatizace s odsátím chladiva a jeho filtrací s odloučením části starého oleje umožníme klimatizaci prodloužení životnosti a také případné doplnění předepsaného množství chladiva do systému. Nedostatek chladiva a oleje v systému výrazně zkracuje životnost kompresoru autoklimatizace. Kvalitní a pravidelný servis autoklimatizace, vám prodlužuje životnost kompresoru.

Chladivo

Chladivo je speciální plyn vyrobený pro potřeby chlazení v uzavřených systémech klimatizace. Dělíme je na různé druhy podle složení a vlivu na ekologii vzhledem ke škodlivost pro životní prostředí. 

Chladiva jsou zařazeny mezi tzv. skleníkové plyny. To znamená, že přispívají k ohřívání planety vlivem poškozování ozonové vrstvy. Proto se s chladivy v autoklimatizacích musí nakládat podle přísných pravidel. Vypouštění chladiv přímo do ovzduší je přísně zakázáno! 

Důležitou stránkou opravdu kvalitního servisu je také přísné sledování ekologických hledisek, zejména bezúnikové odsávání a plnění chladiv.

Je zapotřebí zabránit zbytečným únikům náplně chladiva! Ne jen z ekonomické stránky věci ale také ekologické. 

Můžete si také pročíst článek - Jak poznám, který druh chladiva je na mém vozidle? Tam se také dozvíte více o ekologii a co je GWP.

Servis autoklimatizace

V současné době sepro servis autoklimatizace většinou používá speciální odsávací a plnící stanice. Ty zajišťují nejen bezúnikovou manipulaci s chladivem, ale také přesné plnění předepsaného množství chladiva do okruhu autoklimatizace. Vzhledem k výše popsaným vlastnostem je klimatizace v autech značně choulostivá, a jakékoliv zásahy do ní, bez znalosti problematiky, téměř vždy končí poškozením některé z jeho částí nebo vážným úrazem. Vzhledem k cenám jednotlivých dílů (kdy např. cena nového kompresoru často překračuje hranici deseti tisíc Kč) se opravu vyplatí vždy svěřit do rukou kvalifikovaných odborníků.

 

On-Line rezervace-servis

on line rezervace autoklimatizace

Rychlý kontakt

CP servis, s.r.o.

Plzeňská 221/130

Praha-5

   257 222 221

Po-Čt:   8:00-17:00

Pá:        8:00-16:00

Podrobný kontakt.

Autoklimatizace.cz

Autoklimatizace.cz - specialisté na kompletní opravy a servis autoklimatizací v osobních i dodávkových automobilech, nákladních stavebních i speciálních strojů. Opravy a repase kompresorů autoklimatizace.

 

Kontakt

CP servis.cz
Plzeňská 221/130
Praha 5 Motol
   257 222 221
  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.